Käsinuken vartalon valmistus aloitettiin piirtämällä paperille kaavat omaa kättä apuna käyttäen. Kaava kiinnitettiin kaksinkerroin taitellu huopalevylle (jokainen huovutti edellisellä kerralla itselleen huopalevyn vartaloa varten) nuppineulojen avulla. Tämän jälkeen piirrettiin ompeluvarat (n. 1cm) kaavan ympärille. Itse havaitsin, että valkoinen kangasliitu ei näy kovin hyvin harmaalla huovalla, mutta kokeilin myöhemmin sinistä kangasliitua ja se näkyi paremmin. Oppilaiden kanssa kannattaa siis valita sellainen liitu, joka näkyy hyvin kankaalla. Ompeluvarojen piirtämisen jälkeen leikattiin viivoja pitkin, jolloin saatiin huovasta vartalokappaleet.
Seuraava vaihe olisikin ommella saadut kappaleet kiinni toisiinsa. Ompelemiseen sai käyttää etupistoja tai pykäpistoja ja itse valitsin pykäpistot, koska ne eivät olleet minulle entuudestaan tuttuja.
Kun vartalokappaleet oli ommeltu kiinni toisiinsa, niin oli vuorossa pään kiinnittäminen vartaloon.
Kun pää oli kiinnitetty, niin vuorossa oli enää työn koristelu itse haluamallaan tavalla. Minun tapauksessani viimeistely tarkoitti hännän ompelemista ja kiinnittämistä, sekä ruskeiden yksityiskohtien lisäämistä Killen käpäliin ja häntään.
Kille on valmis! |
Käsinukke toteutettiin kurssilla mallipainotteisella työtavalla. Mallipainotteisessa työtavassa meille oli annettu valmiiksi materiaali (villa) ja tekniikka (huovutus), jota tuli käyttää sekä työn aihe eli apuope-käsinukke. Huovutus tekniikkana ja villa materiaalina tuli kaikille varmasti tutuksi työtä tehdessä. Jos haluaa kaikkien oppilaiden perehtyvän johonkin tiettyyn tekniikkaan tai tiettyyn materiaaliin, niin mallipainotteinen työtapa on hyvä valinta.
Suunnitteluvaiheessa monet asiat on annettu valmiina ja oppilaan päätettäväksi jääkin lähinnä, minkä hahmon hän haluaa valmistaa ja minkä värisestä huovasta. Myös työn yksityiskohtiin oppilaalla on mahdollisuus vaikuttaa itse. Työn ohje oli selkeä ja eri vaiheet oli helppo toteuttaa ohjetta seuraamalla. En muuttaisi ohjetta mitenkään.
Mallipainotteinen työskentely voi olla mieluisaa sellaisille oppilaille, joille on vaikeaa päästä alkuun työskentelyssä tai keksiä, mitä haluaisi tehdä. Kun työn aihe, tekniikka ja materiaali on annettu valmina, on ehkä helpompi ryhtyä töihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti